2015. március 9., hétfő

Rostocki emlékfogas

A 2014-es év sem múlhatott el világítótorony megtekintése nélkül. Újra Németország felé vettük az irányt, és pont akkor látogattuk meg a kint lévő ismerőst, amikor ő a szabadságát töltötte és elment a tengerhez. Természetesen vele mentünk.
A szállásunk Neuburgban, a tengertől 8 km-re lévő kis faluban volt, az égetettagyag-gótikáról (Backsteingothik) nevezetes Wismar, valamint Rostock között. Miután megtudtam hol lesz a szállás, elkezdtem világítótornyot vadászni a közelben. Az összes mindenféle német, a vízi közlekedést segítő építmény tartalmazó oldal, a Leuchtturm Atlas (http://www.leuchtturm-atlas.de/region.html) mellett inkább az http://www.unc.edu/~rowlett/lighthouse/deu4.htm oldal bizonyult hasznosnak, ahol rövid leírás, térkép és fénykép is szerepel az egyes világítótornyokról. És csak a világítótornyok, a mindenféle bóják és parti jelzőfények nem.
Tornyokat két alkalommal néztünk, kompromisszumos megoldásként, mert az ismerős a tengert szerette volna látni, ott töltött szívesen időt, mi pedig világítótornyokat. Szerencsére azonban a tornyok a tengerparton állnak, így ahol van torony, ott van tenger is.
Első alkalommal a szállásadónk vitt el kettő három világítótoronyhoz.

Timmendorf:
Poel szigetének egyik csücskében áll ez a klasszikus világítótorony. Egy emeletes hosszú, keskeny épület, a közepén a toronnyal, aminek utolsó két emeletén a lépcső a tornyon kívül vezet. Ezen jellegzetessége miatt a naptárkészítők is kedvelik, és felismerhető is lesz.

Gollwitz:

Poel szigetének másik, azaz másik két világítótornya található itt: egy régi és egy nagyon modern, kevésbé klasszikus épület.
A régi inkább egy lakóházra hasonlít, amelyhez, egy, a padlásig vezető lépcsőházat toldottak, aminek a teteje körben üveg. Na, ez benne a világítótorony, ez a "lépcsőház" a torony maga, a lámpaház pedig az üvegfalú része.
Idővel ez kevésnek bizonyult, így építettek egy másikat, közelebb a parthoz. De ez meg túl modern lett, inkább magasfeszültség oszlopára, vagy mobilközvetítő állomásra emlékeztet.

Második alkalommal tömegközlekedve fedeztük fel Rostock Warmemünde városrészében a világítótornyokat. Mert itt is több volt ám. A legismertebb, és a naptárkészítők körében kedvelt magas, fehér kockás építmény mellett ugyanis a móló két végén is található két kisebb világítótorony.

Esetünkben ez utóbbi 3 világítótorony lesz az érdekes, ugyanis ezt örökítette meg Férj. Egy fehér műanyag fogasra fekete alkoholos filccel rajzolta meg a tornyokat.

De nem csak a kép kötődik a tengerparti kikötővároshoz, Rostockhoz, hanem a fogast is ott szereztük be - az egyik bolt előtt voltak kirakva ingyen elvihető fogasok. Mi hoztunk egyet, aztán igazi rostocki szuvenírt gyártottunk belőle.
A kronachi kardigánom lakik rajta, amit szintén ezen a nyaraláson vettünk.

Még egyszer köszönjük a nyaralást, és boldog születésnapot, Em!

1. kösziii :) a világítótornyozás is szuper volt a tenger mellett:))) és idén merre vesszük az irányt? ;)

2. Vannak még felfedezetlen német világítótornyok, úgyhogy mehetünk oda.