2015. december 30., szerda

A 2015-ös nyaralás világítótornyai

Ez az év sem múlhatott el világítótornyok felfedezése nélkül, így ismét Németország felé vettük az irányt. A szokásos oldalakon elkezdtem nézegetni, hogy hol vannak a szárazföldön egy kupacban olyan világítótornyok, amiket még nem láttunk, és még lehetőleg szépek is, azaz olyan klasszikus világítótorony alakjuk van. Háát, nehéz volt ilyet találni. Vagy jártunk már a környéken, vagy szigeteken vannak, vagy csak 1-1 van arrafelé.
Végül Cuxhavenben kerestem couch surfing szállást. A többség nem válaszolt, aki pedig igen, az nem tudott fogadni. (Írtunk egy büsumi srácnak is, de ő csak a nyaralás után 2 hónappal reagált.) Bár ezen a környéken is jártunk már, de maradtak még felfedezni való tornyok, és itt jó idő esetén a tengerben is lehetett volna fürdeni. Végül addig vártunk a couch surferek válaszára, hogy a youth hostelek is beteltek. Így egy nagy ugrással az utolsó pillanatban Stralsundban foglaltunk le egy ifjúsági szállást. Itt szintén jártunk már, de ezen a környéken is sok a világítótorony, és korábban nem jutottunk el Hiddensee-re, ami híres világítótornyáról.
Első nap átkompoztunk hát Hiddensee szigetére. A szigeten 3 helyen állt meg a komp, a híres torony a sziget északi csúcsán található. Számoltunk, gondolkoztunk, majd arra jutottunk, hogy a szárazföldhöz legközelebbi állomásig veszünk jegyet, aztán vagy gyaloglunk, vagy bérelünk biciklit. Mondván, hogy amit megspóroltunk a kompúton időben és pénzben, azt majd biciklire költjük. A legelső helyen, ami szembejött, ki is vettünk 2 biciklit. 5 euró volt darabja. Kérdeztük, hogy óránként? Nem, egész napra. Éljen! (Ennyibe került volna a kompon áthozni 1 irányba 1 biciklit, amit a szálláson többért béreltünk volna... És kb. ennyit spóroltunk 1 ember kompjegyén is, szóval jól jártunk.)
Miután bringára pattantunk, letekerünk kb. 10 km-t, és a híres Dornbusch világítótoronynál is voltunk. Fotózkodtunk, felmásztunk, messziről láttuk a szomszédos Rügen szigetének korábban felkeresett világítótornyait, és másnapi úticélunkat, valamint megnéztük a lépcsőházban kialakított toronytörténeti kiállítást.
Miután fájdalmas búcsút vettünk a sziget jelképét alkotó ... m magas épülettől, visszatekertünk a déli csücskébe, ahol egy kevésbé híres, de szép világítótornyot találtunk a fenyőfák között. A kisebb, Gellen névre hallgató világítótorony sajnos nem volt látogatható, de azért sok fotót készítettünk vele. Ez az egyik:
A parti séta után visszatekertünk a kompállomásra, vettünk uzsonnát és szuvenírt: képeslap, amin mindkét világítótorony rajta van, és egy makett Dornbuschról. Visszaadtuk a bringákat a bácsinak, akiről kiderült, hogy a német turistaparadicsomból a '70-es években a Balatonhoz járt nyaralni.
Férj pedig gyakran emlegette és mondta kompozás, biciklizés, vonatozás közben azt a régen tanult szöveget, ami Hiddensee-ről szól. Ezt:
Visszatérve Stralsundban sétáltunk kicsit a városban, és találtunk egy világítótrony-gyanús épületet. Pontosan nem sikerült kideríteni, hogy mi is ez, az biztos, hogy jelenleg egy iskola működik a mellette lévő épületben.
Másnap kissé kalandosabban jutottunk el Darßer Ort világítótornyához: vonat Barthig, majd busz Prerowig, végül biciklivel a világítótoronyhoz. A Darßer Ort világítótornya melletti őrházat a nemzeti park használja, a félsziget élővilágát bemutató kiállítás van benne. A kitömött állatok mellett tengeri akváriumokat is berendeztek a melléképületekben.
Az idei német nyaraláson tematikusan vettünk világítótornyos szuveníreket. Kicsi makett legyen arról a világítótoronyról, amit láttunk, és lehetőleg legyen ráírva a neve is.
Így szereztük be a fotón bal oldali és a középső világítótornyot. A fehér Dornbusch, a barna Darßer Ort világítótornya, a jobb oldali pedig szintén ez utóbbiról egy korábbi, óbudai beszerzésű kulcstartó. Ez utóbbinak az arányai kicsit megváltoztak, a színe is, de az oldalán lévő kiugrásról azért meg lehet ismerni.