2015. november 23., hétfő

Tök - parafadugókból

Az őszi dekoráció alapja tavaly elkészült: levélfüzérek az ablakba, ajtóra, székekre. Idén azonban narancssárga tököket szerettem volna, úgyhogy vadásztam, és nézelődtem, hogyan is lehetne. A legtöbb töknek voltak levelei: zöld papírból vagy filcből; indái: rafiából vagy spárgából és szára: a legtöbbször valamilyen gallydarabból. A teste azonban elég változatos volt. A Pinteresten az alábbi ötletek jöttek szembe és tűntek szimpatikusnak:
  • papírcsíkokból
    narancssárga papírcsíkok miltonkapoccsal/cérnával fent és lent összefogva, zöld levelekkel kiegészítve
  • könyvlapokból
    2 db selejt könyvet kb. félkör, azaz tök alakban kivágni (a borítót és a lapokat is - esetleg csak a lapokat használni, a borítót leszedni a könyvtestről), a két gerincet összeragasztani, hagyva, hogy a lapok szétnyíljanak, a lapok szélét narancssárgára festeni + levelek papírból
  • konzervdoboz narancssárgára festve
    fejre állított konzervdoboz (hogy tömör legyen a teteje), lefestve narancssárga akrilfestékkel, a közepére gally, hogy szára legyen, majd levelek és kacskaringós spárga/rafia
  • textilből
    • narancssárgás árnyalatú anyagcikkelyekből nagyjából gömböt varrni
    • anyagcsíkokból tök alakot varrni poháralátétnek
    • (narancssárga) anyaggombócot spárgával körbetekerni, behúzni, cikkelyekre osztani
  • kör alakú keskeny, nagy átmérőjű hengerek
    a képen valamilyen fém karikákat festettek narancssárgára - ennek kivitelezhető verzióját keskenyebbre vágott nagy, ipari méretű cellux vagy wc-papír gurigákból lehetne megvalósítani - középen összekötözték, gallyból szár, rafiából indák
  • legyezőnek meghajtott papírcsíkok
    különböző szélességű narancssárga papírcsíkok legyezőszerűen meghajtogatva, a két végük összeragasztva, hogy kört alkossanak, a rétegeket méret szerinti növekvő, majd csökkenő sorrendben egymáson elhelyezni. A szára sűrűn feltekercselt barna papírszalag, a levelek zöld színű papírból kivágva, az inda rafia. (Középen merevítésnek egy darab hurkapálca szerintem nem árt neki.)
  • krepp papírból
    teljes, bontatlan wc-papír tekercs narancssárga krepp papírral körbetekerve, a szára gally, az indái rafia
  • fakocka
    narancssárgára festve, gallyal, levelekkel és rafiával
  • parafadugóból

    narancssárgára festett parafadugók összeragasztva 2 db 4, 2 db 5 és 1 db 6 elemű sorrá, majd ezek egymás tetejére ragasztva: alul 4, rá 5, majd 6, újra 5, végül 4 elemű sor. 1 db állított dugó a szára, végül papírból kivágott zöld levelekkel, és spárga vagy rafia indával nyeri el végleges formáját.
    3-4-5-4-3 változatban is láttam, valamint keresztben félbevágott dugókból.
Na ezt a legutolsót megvalósítottam, de előtte azért még gondolkoztam tovább, és az alábbi megoldások jutottak eszembe
  • fadoboz
    Kissé tovább gondoltam a fakockát, és ne-csak-dekor-hanem-legyen-valami-funkciója-is alapon, nyitható, kocka alakú dobozka jelent meg előttem, narancssárgára festve. A szára valami fagolyó vagy gally, ami egyben a dobozka nyitását is megoldja, és ha más nem, az őszi dekor remekül tárolható lenne benne a szekrényben.
  • nemeztök
    Ez szintén megvalósult, korábban írtam már róla, itt: http://kreativsagok.blogspot.hu/2015/11/a-hetvege-termese.html
A parafadugóból készült tök készítése során és előtt pár dolog jól jött volna:
Előbb csak a dugók két végét festettem le, majd összeállításnál csak a színeket néztem, így a tök felszínére feliratos dugók jutottak. Ha csak a két vége van lefestve, rusztikusabb, dugószerűbb lesz a tök, viszont figyelni kell arra, hogy - legalább - a külső sorban ne legyen a dugókon összeragasztás után látható felirat.
Ha már feliratos, akkor egyszerre fessük le a teljes dugót, vagy ne keverjük a színeket.
Kell bele piros, de abból csak kevés, és nem rikító meggypiros, hanem kissé narancssárgás.
A legalsó sort összeragasztottam, majd a dugók közötti lyukakba ültettem a további dugókat. Az első 5-ös sorban még csak az alaphoz rögzítettem a dugókat, egymáshoz nem annyira. Pedig kell.
A legfelső sor is tömöttebb lenne, ha tényleg előbb összeragasztom a sorban lévő 4 dugót, majd ezt ragasztom a már meglévő tökalaphoz.
A szárnak való dugót érdemes V alakban kissé megfaragni, hogy jobban beleüljön a két dugó közötti résbe, ahová ragasztjuk.

Szóval, ha legközelebb készül még parafadugóból tök, akkor ezekre figyelni fogok, ha pedig másmilyet szeretnék, itt a lista, nem kell újra keresgélni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése